cykeldagbog

Æggene og pandekagerne!

cyklingPosted by eva køngerskov Thu, May 29, 2008 09:51:57

Onsdag d. 28/5

Dag 362

Fåborg - Roskilde

Km i dag: 83 km

Tid på cyklen: 5 t 29 min

Gennemsnit: 15,17 km/t

KM ialt: 12546 km

Da jeg i går gik i seng, var det med dårlig ankel, men da jeg vågnede i morges var det med en ubevægelig ankel, som ikke kunne bruges til hverken stort eller småt. Jeg stod tidligt op og stod klar til afgang allerede ved 7-tiden. Jeg var dog et stort spørgsmålstegn hvad angik et besøg til skadestuen eller ej. Det var dog kun min gang som var hæmmet - cyklingen gik fint og jeg besluttede derfor at prøve at køre uden skadestuebesøg!

De indre billeder af min danske entré, bestod af en Eva K, som sad i solen på et lille landsby konditori, imens kaffe blev drukket i selskab med et par meget savnede og cremefyldte spandauere. I går fandt jeg intet idyllisk landsbykonditori, og trangen til spandauer blev i morges saa stor, at jeg droppede idyllen, og i stedet stoppede ved Statoil, købte tanken fri for spandauere, og endte med at sidde ude på kantstenen i bilos, imens spandauerne glædelig fandt deres vej til maven...

Cyklingen gik fint. Ingen ankelproblemer men i stedet en heftig modvind. Det var virkelig hård kørsel, og derfor tiltrængt da et ældre ægtepar inviteret mig på formiddagskaffe...

Jeg var udover kaffepausen virkelig fokuseret i formiddagens kørsel. Det overraskede mig hvor kuperet et terræn fyn havde at byde på. Da jeg i Sydamerika fortalte om danmark, beskrev jeg et land som var fladt som en pandekage, set bort fra de to-tre 150m+ peaks vi dog har at byde på. Men i virkelighedens verden havde den ellers så flade pandekage i den grad fået tilsat alt for mange æg - pandekagen var fyldt til randen med buler...som i virkeligheden var mange mange bakker!

Det var dog fantastisk kørsel og bakkerne gav smukke udsigter. Jeg blev i løbet af formiddagen temmelig forelsket i fyn og havde lyst til at cykle rundt på hele øen, for at se hvad den ellers kunne byde på. I dag var dog dagen hvor jeg ville krydse over på Sjælland. Jeg tog toget over broen til Korsør, hvorefter jeg på ny kørte ud i vinden, som dog denne gang kom en del mere imod mig og med større styrke.

Jeg bandede og svovlede hele vejen til Slagelse, og var helt kvæstet og vindblæst da jeg endelig ankom. Efter en kort pause fortsatte jeg nordpå, men nåede ikke langt. Modvinden var stadigvæk hård og jeg forsatte min banden og svovlen. "Fanme nej", tænkte jeg til mig selv. "Det her gider jeg simpelthen ikke"! Det var langt fra de ideer jeg havde inde i hovedet om cykling her i Danmark og jeg syntes simpelthen at det var for åndsvagt at bbuge de sidste par dage af min lange cykeltur på at være i elendigt humør over en omgang hård modvind.

Derfor vendte jeg om og tog fra Slagelse toget til Roskilde. Det var virkelig syret at køre rundt i Roskilde's gågade, Algade, med min tungt oppakkede turcykel. To meget forskellige verdener blev pludselig forenet! Jeg overvejede hvor jeg mon kunne overnatte, og tænkte på en god ven af familien, den gode Bente. Jeg kunne dog ikke komme i kontakt med hende via telefon, så jeg fortsatte lidt byvandring i den hyggelige by.

Pludselig så jeg dog en rød bil med en vinkende og storsmilende kvinde bag rettet. Det var Bente! Gensynsglæden var stor og jeg kørte med det samme med hjem til huset, hvor hendes to yngste sønner var. Resten af aftenen blev brugt af fantastisk selskab og med ekseptionel mad. Thomas på 14 var grillmester og havde det helt rette øje for hvordan at de bøffer og lammeculotter skulle grilles indtil de var helt perfekte!

Dejlig dejlig afslutning, på en ellers ganske hård cykeldag!

KH Eva

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.